Krönika: Skillnaden mellan TikTok och dammiga museum

Att scrolla TikTok är lika mycket kultur som att gå på museum, skriver Acts Tilda Lindén.

I rum efter rum på Göteborgs konstmuseum hänger oljemålningarna på rad. De föreställer kvinnor i vackra klänningar med bleka ansikten och rosiga kinder, män på väg ut i krig med mörka moln bakom sig, och öppna landskap med hav, åkrar och berg. Det är imponerande, det är vackert, men helt ärligt talat – det är också ganska tråkigt. Samtidigt är det nog den bilden många får när de tänker sig vad vuxna kulturintresserade sysslar med, kanske i kombination med en och annan vernissage där man förväntas bära svart och knapra salta pinnar.

När det kommer till kultur for unga ser förväntningarna kanske lite annorlunda ut. De målar, skriver, och ibland kanske de till och med får gå på konsert. Det låter lite mer lockande, men vad betyder det om man hellre hänger med kompisar än att klottra ner ett försök till poesi, är värdelös på vattenfärger och inte har råd att gå på konsert? Får man bara skaka på huvudet och lämna kulturen till tanterna med årskort på stadsteatern?

Nja. Det är i ganska stor utsträckning samma tanter som klagar på att ”allt ni unga gör är att titta på mobilen”, men det är där som de har fått något om bakfoten. Instagram och TikTok är bara en mer tillgänglig (och rolig) version av de museum de håller så nära hjärtat.

I flödena där finns den unga studenten som syr kläder, pensionären som gör kollage av gamla tidningar, tonåringen som precis börjat dreja. De delar med sig av sina processer, de visar sina misstag, de tipsar, de inspirerar: och vi har lyxen att ta del av allt detta medan vi sitter och scrollar på spårvagnen.

Kulturen på internet finns överallt, inte bara i de flöden där algoritmerna plockat ut olika typer av skapande. Enligt Svenska Akademins ordlista definieras kultur som ”mänsklig verksamhet in­om ett visst om­råde och en viss tid; vetenskap, litteratur, konst, musik m.m. “. Det är alltså levnadsättet i ett samhälle. I en vardag där mobilen används till allt från undervisning och underhållning till att betala bussbiljetter är det en av våra viktigaste kulturella prylar, och bara det gör användningen till en handling som är kulturell till grunden.

På många museer, restauranger, Spotify och Netflix finns sektioner uppdelade enligt länder. Tidigare har det varit främst så kultur har skapats – i de kretsar man har fysiskt nära. Men via de forum som skapas online har vi möjlighet att skapa helt nya kulturer. Det händer redan – språkliga termer som har sitt ursprung från sociala medier, litteratur som slagit igenom via TikToks boksektion ”BookTok” och inte minst musik – som i dag främst sprids via internet. Unga är i framkanten med fana i handen och banar vägen för nya levnadsätt genom de scrollande som får föräldrarna att himla med ögonen.

På kulturtanternas älskade museum kan man ta del av andra kulturer, men ofta via stulna artefakter och arv från kolonialismens tid. I TikToks flöde finns hela världen via ett knapptryck och delas, blandas och återupptäcks. Bara genom att befinna sig i de forum online där andra människor också är så är man lika kulturell som när man hasar sig upp för konstmuseets trappor. Så scrolla vidare, skapa kultur, och håll huvudet högt.

Tilda Lindén

Lämna en kommentar